Noord-Limburgse Modelspoorvereniging
 


Nieuwe Clubbaan

De nieuwe Clubbaan krijgt buitenmaten van wel 12 bij 6 meter en wordt weer opgebouwd met het 2-rail systeem, er is al gekozen voor de firma Tillig als fabrikant voor de rails en wissels.  De Tillig H0-ELITE is een zeer natuurgetrouwe rails met code 83 rail staven.  Code 83 komt overeen met een railstaaf hoogte van slechts 2,07 mm.
De meeste elektronica wordt weer betrokken bij Giling Computer Applications en de PC software blijft Rocrail.   We gaan onderzoeken of de nieuwste elektronica, die via Wifi signaal wordt gestuurd en uitgelezen, misschien iets voor ons is. Het grote voordeel is dat de printplaten niet meer met kabels met elkaar verbonden hoeven te worden. 

Het omzetten van de wissels gaan we deze keer op een iets andere manier realiseren. 
Het stuursignaal voor de wissels komt via het CANbus communicatie systeem naar een kleine printplaat onder de wissel.  De wissel wordt dan omgezet door de bekende analoge servo motor.  De printplaat bij de wissel is door een van onze leden ontworpen en de printplaat zelf is geproduceerd in China.
Met kleine drukknoppen kan de slag van de servo worden versteld en de snelheid van de servo kent 4 verschillende standen.  Het grote voordeel van zo'n servo is dat het omzetten van de wissel volledig geruisloos gebeurd behalve dan wanneer de voedingsspanning van de baan aangezet wordt.  Iedereen die deze servo's gebruikt weet dat de servo's dan met veel lawaai alle wissels tegelijk proberen te verzetten.
Onze printplaat heeft dit probleem met de juiste hardware en software sturing opgelost en alle servo's blijven dan ook volstrekt stil staan wanneer de spanning wordt aan gezet.  De laatste stand van de wissel is onthouden en er is dan ook geen enkele reden om te gaan bewegen.
Deze printplaat kan ook op analoge banen worden ingezet met de bekende drukknop kastjes voor het omzetten van de wissels.

Voor het automatisch rijden met de computer is het noodzakelijk dat de treinpositie uitgelezen wordt en hier kunnen Hall sensors voor ingezet worden, zoals wij gedaan hebben bij de oude Clubbaan. Onder iedere locomotief wordt een klein magneetje gemonteerd die de Hall sensor activeert zodra de locomotief over deze sensor rijdt.  De sensor geeft deze nieuwe informatie, via een CAN bus communicatie lijn, door naar de PC waar het programma Rocrail draait.  Op deze manier "weet" Rocrail waar de betreffende locomotief zich bevindt.

Een nadeel van trein detectie met Hall sensors is dat er een magneet onder aan de locomotief moet zitten en niet iedereen die een locomotief van thuis meeneemt heeft die magneet gemonteerd.  Een detectie systeem dat echt altijd werkt is stroomdetectie van de locomotieven en die techniek gebruiken wij bij de nieuwe clubbaan.

Ondanks al dit digitale "geweld" is het nog steeds mogelijk om gewoon analoog te rijden op de baan.  Na het omsteken van twee stekkers komt de voeding voor de locomotieven van twee transformatoren en de wissels worden handmatig omgezet via muis en beeldscherm.